TARİHE SAYGI
Farklı yorumlar yapılmasına rağmen, tarih İlimdir; zira, belli araştırma metodu ve disiplini vardır Ordusuna "Asâkir-i İslâm", ülkesine "Memâlik-ı İs lâm" diyerek Osmanlı milli kimliğini İslâm'la bütünler (irdiğini ortaya koyuyordu. Samimiyet derecesini de, eserlerinde ve icraatında görüyoruz. "îlâ-yı kelimetulluh" uğruna fetihler yapmış, en aziz evlatlarını savaş alanlarında bırakmıştır. Ancak bu açık hakikate rağmen, bir zamanlar Osmanlı'yı yanlış acılardan yorumlamak moda idi. Onlar Osmanlı'yı kafa yapılarına uygun şekilde anlatırken, bazı saflar da ağzı açık dinliyordu..
«... Bir sempozyumda laf dönüp dolaşıp hareme geldi. Bir doçent hışımla konuşmaya başladı: "Zavallı zenciyi alıp, hadım ediyor ve onu karının başına bekçi dikiyorsun. Karını bekle be adam!" Çatık kaşlı doçent konuşmasına devam ederken yanımda oturan Batılı bir tarihçi kâğıtlarını toplamaya başladı. "Niçin ace le ediyorsunuz?" soruma, şu cevabı verdi: "Gâliba sizde, bilmediği mevzuda konuşmak mârifet sayılıyor, Bu meslektaşa harem ağalığını nasıl anlatmalı? Bu yalnız Osmanlı'ya ait bir husus değildi ve Osmanlı onları hadım etmiyordu. Harem, beyin söylediği gibi padişahın karılarının, câriyelerinin tıkıldığı kümesde değildi. Osman Gâzi, Orhan Gazi dönemlerinde harem yoktu. Peki sonra niçin kuruldu? Sebep bilinmeden zarûret anlaşılamaz. Ne anlatayım, nasıl anlatayım?"
"Geniş halk kitlelerinin muhayyilerini tahrik için yazılmış gazete tefrikalarını ilim adamımız gerçekmiş gibi söylüyor, ecdâda hücum ediyordu. İlim ciddiyeti olan bir yabancıyı da çileden çıkarıyordu...
"... Osmanlı'nın ictimâî yapısı üzerinde mütehassıs olan Erlanyen Üniversitesi profesörlerinden sayın Hutterroht'a sormuştum: "Hocam, Osmanlı geniş toprakı larını, çeşitli kavimleri. Topkapı Sarayı'ndan idare ediyordu. O saray da Batı'daki en mütevazi derebeyin sarayı kadar büyük değildi. Nasıl mümkün oluyordu?, Şu cevabı vermişti: "Sırrını çözebilmiş değilim. 16. asır da Filistin'in sosyal yapısı üzerinde çalışırken öyla ka yıtlar gördüm ki, şaşırdım. Üç yıl sonra bir köyden geçecek askeri birliğin öğle yemeğinden sonra yiyeceği üzümün nereden geleceği planlanmıştı. Herhalde devlet olarak insanlığın en muhteşem hârikasıdır."
"Hutterroht Hıristiyan ve Alman'dır. ilim adamı olduğu için, insanlığın hârikası önünde eğiliyor, ilmi öğrenemiyoruz, bâri saygıyı öğrenelim." (Türkiye'nin Me seleleri 1, KÜLTÜR. Dr. Mehmed Niyazi Özdemir)
Fazilet Takvimi
«... Bir sempozyumda laf dönüp dolaşıp hareme geldi. Bir doçent hışımla konuşmaya başladı: "Zavallı zenciyi alıp, hadım ediyor ve onu karının başına bekçi dikiyorsun. Karını bekle be adam!" Çatık kaşlı doçent konuşmasına devam ederken yanımda oturan Batılı bir tarihçi kâğıtlarını toplamaya başladı. "Niçin ace le ediyorsunuz?" soruma, şu cevabı verdi: "Gâliba sizde, bilmediği mevzuda konuşmak mârifet sayılıyor, Bu meslektaşa harem ağalığını nasıl anlatmalı? Bu yalnız Osmanlı'ya ait bir husus değildi ve Osmanlı onları hadım etmiyordu. Harem, beyin söylediği gibi padişahın karılarının, câriyelerinin tıkıldığı kümesde değildi. Osman Gâzi, Orhan Gazi dönemlerinde harem yoktu. Peki sonra niçin kuruldu? Sebep bilinmeden zarûret anlaşılamaz. Ne anlatayım, nasıl anlatayım?"
"Geniş halk kitlelerinin muhayyilerini tahrik için yazılmış gazete tefrikalarını ilim adamımız gerçekmiş gibi söylüyor, ecdâda hücum ediyordu. İlim ciddiyeti olan bir yabancıyı da çileden çıkarıyordu...
"... Osmanlı'nın ictimâî yapısı üzerinde mütehassıs olan Erlanyen Üniversitesi profesörlerinden sayın Hutterroht'a sormuştum: "Hocam, Osmanlı geniş toprakı larını, çeşitli kavimleri. Topkapı Sarayı'ndan idare ediyordu. O saray da Batı'daki en mütevazi derebeyin sarayı kadar büyük değildi. Nasıl mümkün oluyordu?, Şu cevabı vermişti: "Sırrını çözebilmiş değilim. 16. asır da Filistin'in sosyal yapısı üzerinde çalışırken öyla ka yıtlar gördüm ki, şaşırdım. Üç yıl sonra bir köyden geçecek askeri birliğin öğle yemeğinden sonra yiyeceği üzümün nereden geleceği planlanmıştı. Herhalde devlet olarak insanlığın en muhteşem hârikasıdır."
"Hutterroht Hıristiyan ve Alman'dır. ilim adamı olduğu için, insanlığın hârikası önünde eğiliyor, ilmi öğrenemiyoruz, bâri saygıyı öğrenelim." (Türkiye'nin Me seleleri 1, KÜLTÜR. Dr. Mehmed Niyazi Özdemir)
Fazilet Takvimi
Konular
- Yozgat Etnoğrafya Müzesi (Nizamoğlu Konağı)
- Yozgat Arkeoloji Müzesi (Karslıoğlu Konağı)
- Zonguldak Müzesi
- Karadeniz Ereğli Müzesi
- Dünyadaki Başlıca Müzeler
- New York Amerika Doğa Tarihi Müzesi
- Guggenheim Müzesi
- Viyana Sanat Tarihi Müzesi ve Museumsquartier
- Güzel Sanatlar Kraliyet Müzesi
- Rio de Janerio Ulusal Müze
- Paris Cluny Müzesi
- Fransa Orsay Müzesi
- Fransa Louvre Müzesi
- Pompidou Sanat ve Kültür Merkezi
- Amsterdam Rijksmuseum
- Vincent van Gogh Müzesi
- Hollanda Tropenmuseum Kraliyet Tropikal Enstitüsü
- Kraliyet Resim Galerisi, Mauritshuis
- Londra British Museum
- Tate Galerisi
- Victoria ve Albert Müzesi
- Prado Müzesi
- Stockholm Doğa Tarihi Müzesi
- Vatikan Müzesi
- Floransa Ulusal Müze
- Tokyo Ulusal Müze
- Meksiko Ulusal Antropoloji Müzesi
- Kahire Mısır Müzesi
- Tretyakov Galerisi
- Atina Ulusal Arkeoloji Müzesi